Stoomkraan Schelde 38, Vlissingen

7,865.00

Uitverkocht

Beschrijving

Stoomkraan schelde 38, Vlissingen

Stichting Vrienden van BOEi heeft een bijdrage mogen leveren aan het behoud van een bijzonder stuk industrieel erfgoed in Vlissingen. Namelijk de Stoomkraan Schelde 38. Een geheel onttakelde hijskraan die een nieuwe plek in Vlissingen heeft gekregen. Bijzonder aan dit project is dat de drijvende kracht Wesley Sekewael is. Hij startte de actie toen hij nog studeerde en 21 jaar oud was en besteedde er zelfs een deel van zijn studiefinanciering aan.  Leuk detail is ook nog dat Wesley afgestudeerd is in de werktuigbouwkunde en zich ook heeft toegelegd op het stoomwezen. Zo is de toekomst van de erfgoedzorg alvast voorzien van een jong talent.

Geschiedenis in het kort

Stoomkraan Schelde 38 is een van de twee spoorhijskranen van scheepswerf Kon. Maatschappij De Schelde te Vlissingen. De kraan werd speciaal voor werk op het industrie-spooremplacement van de werf gebouwd in 1946. Samen met de zusterkraan Schelde 39 heeft zij tot in 1970 dienstgedaan. De keuze voor aandrijving door een stoommachine was toen al ongebruikelijk maar oliebrandstof en staal waren schaars na de oorlog en stoomkracht was goedkoop en betrouwbaar. De kranen konden op de scheepswerf zelf worden gebouwd uit materiaal dat voorhanden was. Het ontwerp van de kranen was van Schelde-hoofdingenieur Mulock Houwer. De kraan deed eerst dienst op het platenopslagterrein op Het Eiland, waar zij tot 5 ton zware staalplaten kon tillen. Later zien we de kraan ook op andere delen van het emplacement, onder andere om zware stukken vanaf de Machinefabriek naar de werf te vervoeren.

In 1970 waren de kranen niet meer rendabel en het werfterrein kreeg een andere inrichting. De kranen werden buiten gebruik gesteld en kregen een museale bestemming. De Stoomkraan 39 ging naar de Stoomtram Hoorn Medemblik en de 38 naar de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB).

In 2015 kwam de 39 in gerestaureerde staat vanuit Hoorn naar de SGB. Deze stichting bezat nu de beide kranen en besloot de 38, die niet gerestaureerd was, af te voeren. Daarmee zou een uniek stuk industriële geschiedenis van Vlissingen verloren gaan. Door ingrijpen vanuit het particulier initiatief is de Stoomhijskraan Schelde 38 aangekocht en naar Vlissingen gehaald. In 2016 is de Stichting Stoomkraan Schelde 38 opgericht en begon het restauratieproject. Kijk voor meer informatie op de website.

De Stoomkraan is na restauratie op vrijdag 15 oktober 2021 aangekomen op haar nieuwe locatie, het Scheldeterrein in Vlissingen.

Via deze link is een video van te bekijken van de Stoomkraan.

Wilt u ook bijdragen aan behoud van dit soort bijzondere projecten en jonge talenten als Wesley een steuntje in de rug geven, word dan Vriend van BOEi!

Meer projecten zijn te vinden op de projectpagina.

 

Onze projecten


1